Mindfullness

Ervaar meer rust, effectiviteit en bewustzijn in je werk en privé.

Dit doen we door middel van diverse methodes van Mindfullness.

Je ziet wat je denkt te zien. Zet je denken stop en wat je dan ziet is meer dan je ooit had kunnen bedenken. (Marjo Havinga)

Wat is Mindfullness?
Mindfullness is een aandachtstraining. Meestal zitten we met onze aandacht in ons hoofd. Mindfullness helpt om je aandacht te verleggen. Je aandacht te verleggen naar bijvoorbeeld je lichaam (bodyscan) of naar je adem (adem mindfullness) of naar bijvoorbeeld de vlam van een kaars (concentratie mindfullness) of naar naar de spieren van je voeten en benen (loop mindfullness). Door deze vormen van mindfullness wordt je rustig in je hoofd en als gevolg daarvan ook in je lichaam. Door Mindfullness leer je je lichaam voelen en kennen en steeds beter je gedachten los te laten. Je leert je grenzen voelen. Mindfullness help je om te aarden of te gronden.

Bodyscan Mindfullness
Bij de Bodyscan Mindfullness scan je vanaf je tenen tot je kruin je lichaam. Je leert hierdoor steeds beter je lichaam voelen en kennen. Bij deze methode observeer je je lichaam en voel je waar in je lichaam spanning zit. Je voelt hoe je zit, staat, loopt. Kortom: je neemt je houding waar.
Het doel van de bodyscan is je gevoeligheid en waarnemingsvermogen vergroten voor wat in je lichaam omgaat. Je leert opmerken welke sensaties je in het hier-en-nu in je lichaam hebt.

Adem Mindfullness
Bij de Adem Mindfullness volg je je ademhaling. Je voelt hoe de adem via je neus naar binnen gaat, hoe je longen zich vullen en hoe de longen zich legen en de adem via je neus je lichaam weer verlaat.
Hierbij zul je ook gedachten voorbij zien komen. Deze gedachten leer je loslaten door weer terug te gaan naar je ademhaling. Een hulpmiddel is hierbij het tellen van je ademhalingen.
Het doel van de Adem Mindfullness oefening is te leren je aandacht te richten op het hier-en-nu en om meer te aarden. Met als gevolg: meer rust, meer creativiteit, meer ontspanning in je werk en privé.

Concentratie Mindfullness
Bij de Concentratie Mindfullness richt je je blik op een object, bijvoorbeeld een kaarsvlam. Je kijkt naar de kaarsvlam en hoe langer je kijkt hoe meer je bemerkt dat de kaarsvlam soms verandert. Je observeert dus de kaarsvlam. Ook dit is een techniek die je helpt om je te richten op het hier-en-nu.

Loop Mindfullness
Bij de Loop Mindfullness leer je observeren in je lichaam welke spieren zich spannen als je je voet optilt om een stap te zetten, welke spieren zich ontspannen en welke zich (weer) aanspannen als je je voet neerzet en de andere voet begint op te tillen voor de volgende stap. De Loop Mindfullness voeren we uit op het ritme van je ademhaling.
 Hierdoor wordt verder je lichaambewustzijn vergroot.

In deze training gebuiken we bovengenoemde vormen van Mindfullness. Het is hierbij belangrijk dat je thuis dagelijks oefent. We beginnen steeds met korte oefeningen. De tijdsduur van de uitvoering van de oefeningen wordt gedurende de training gaandeweg opgebouwd. 

Algemene informatie
Duur: 10 woensdagavonden
Plaats: Almere
Tijden: van 20.00 tot 22.00 uur
Investering: € 220,00 per persoon inclusief BTW
Data:
10, 17, 24 sept, 1, 8 en 15 okt, 5, 12, 19 en 26 november 2015

Klik hier om je aan te melden.